Musim sekolah dah nak mula..

Salamualaikum,

malam tadi sumpah tak leh nak tido bila fikir pasal dorang Pantai Timur and kawasan-kawasan banjir. Dengar khabar, banjir da nak start masuk negeri-negeri selatan pulak. Sekarang tinggal melaka lagi. Johor pun dijangka banjir. ='[
Aku nak tolong tapi tak mampu. hanya mampu berdoa untuk dipermudahkan dalam menjalankan segala urusan. Aamin.. Stay Strong Malaysia.. Pray For Pantai Timur

tak lama lagi dah nak masuk tahun baru.. beberapa hari lagi ni.. masuk tahun baru memang similar dengan masuk sekolah balik untuk adik-adik yang masih sekolah.. Banjir pulak tak surut lagi.
Macam mana nak buat preparation. Kita tak semua beruntung. Eh, tak selamanya beruntung. Roda tu bulat. Kadang atas, kadang bawah.

bila-bila masa kita boleh rasa kenikmatan dan kepayahan hidup.

Kelmarin aku dengan housemate aku pegi la beli barang sikit untuk dapur kat rumah kitaorang. Kebetulan pulak ada member aku ajak. So, pegi je la..
then housemate aku cakap nak belikan kasut sekolah untuk adik dia. Time tu pulak, mini market yang kitaorang pegi ada buat promosi barangan sekolah la.

Kasut sekolah (no brand) 2 pairs only for RM5!
nama pun no brand, just kasut putih je la.. housemate aku pun pilih saiz untuk adik dia.
Dalam hati aku pun terdetik, aku mana pandang kasut ni dulu..
kalau boleh aku nak kasut converse paling low pun bata.

tak semua kita selamanya beruntung. aku ulang sekali lagi.
mula-mula housemate aku ingatkan sepasang tu 5 hinggit, tapi tengok lagi betol betol memang 2 pasang RM5. so sepasang RM2.50 la..


dulu kasut sekolah aku, aku ingat paling rendah harga pun RM23.99. nasib baik la tak lasak sangat.
tapi tu pun standby 2 pasang, in case kasut tak kering/ basah sebab hujan.

aku pun rasa nak jugak amik set alat tulis faber-castell yang harga RM3.49 dari harga asal nam ringgit lebih. Kaler pencil pun dorang offer RM4 je untuk faber-castell yang panjang tu (12 batang)




tapi takpe la. aku tak perlukan buat masa ni.. pencil warna stabilo aku elok lagi.. jarang sentuh. kalo ada drawing subject baru sentuh rasanya..

hmm zaman sekarang kos sara hidup makin tinggi. nak buang nasik pun kira-kira lagi, masih boleh masak balik ke tak. gaji 2k sekarang tak rasa apa.

tambah-tambah lagi kalo dah banjir setiap tahun. segala harta benda rosak. beli memahal pun tak leh nak selamatkan waktu banjir. rasa membazir pun ada.
harap ditabahkan hati orang-orang yang dilanda musibah banjir ni.. moga dijadikan penghapus dosa.. aamiin.



Post a Comment

Latest Instagrams

© Hikayat Leyha. Design by Fearne.