Kesan Makan Kerang Berlebihan

Assalamualaikum and Salam Jumaat ^^

tskkk..tskk aku tak boleh tidur~ kepala aku pening gila. Maunya tidak, melantak kerang dekat 4 bakul! hahaha sangat teruk ini perangai. Pulun makan kerang habehh aa malam tadi. Plus plus lak dengan spicy wings.. huehue. Semakin "sihat" aku duduk diperantauan. =3

So, akibat daripada makan kerang yang ter'overload' kuantitinya, aku sekarang mengalami:

-pening kepala yang teramat sangat, kejap depan, kejap belah kanan, kejap lagi belakang..mau gila aku macham ghini!
-my blood pressure running very fast! seriously, i can feel my heart beat worked hard at this time.
-and i'm getting blurr~== tak tau nak explain tang mana dah.. poning gilo nih



Pening-pening ni jugakla aku try godek.korek,inbestiget pasal overload makan kerang.. Ni antara yang aku dapat:

1.Kerang merupakan sejenis haiwan yang dikategorikan sebagai makanan laut, or bahasa kampung aku :seafood. Kerang ni telah dicipta sejak azali lagi dengan sifatnya yang unik dinamakan Oseanografi LIPI, nak mudah paham, lebih kurang macam vacuum la.. bahasa negara aku cakap, Penyedut Debu.. ngeh3
Menurut kajian, kerang memiliki peratusan logam yang agak tinggi hasil daripada sedutan yang sememangnya habits dari kecik lagi.. hahaha 

2. Boleh mengakibatkan darah tinggi malahan amat berbahaya kepada ibu mengandung (even kerang ni bukan lah sejenis haiwan yang ganas mahupun menyeramkan... hahaha)


Kesimpulan yang boleh aku buat, kerang nu simpan kandungan logam yang agak tinggi. Darah yang dok mengalir dalam badan kita ni mostly ada element Iron, Fe. (hahahahah chemistry da pulak! )
So, kalau korang, nope i mean kita, as human makan melantak kerang ni secara overload, kuantiti iron dalam badan korang pun bertambah (iron: element logam dalam darah, bukan seterika ok.. ^^) dan seterusnya akan membuatkan korang jadi hyperactive!! yeayy!! 
Akibat yang lain jugak yang berkemungkinan besar korang boleh dapat ialah serang jantung and sesapa yang ada penyakit gout, janganlah mencari nahas anda. INI AMARAN KERAS! *jika tidak, rakan-rakan anda berekmungkinan akan mengucapkan ayat ini:

"Arwah baik orangnya"- sambil siram pusara korang dengan air Ice Lemon Tea. mahu? =/
hehe. just kidding :P

p/s: mencegah lebih baik dari mengubat. Jaga kesihatan korang!!

Post a Comment

Latest Instagrams

© Hikayat Leyha. Design by Fearne.