Movie Review : Slumdog Millionaire



dengan terbitnya entri ni, maka aku dah pun tengok cerita yang bukak mata dunia terhadap India dan telah banyak memenangi awards which is, Slumdog Millionaire.

first of all, cerita ni di tayangkan pada tahun 2008 cuma aku yang terlebih outdated. Baru ada peluang nak fefeling layan movie lama sensorang.. huehue
so, kenapa sesapa yang dah tengok tu, aku ucapkan tahniah! 
memang cerita ni best + ohsem!

cerita ni jugak femes dengan lagu Jai Ho.. lagu yang mana vokalis utama kumpulan Pussycat Dolls nyanyikan balik dalam English. 

Ikut review IMDB pun still dapat 8/10 bintang. boleh klik SINI
ikut aku, aku kasi 9.5/10 haha

Cerita bermula dengan watak Jamal Malik (Dev Patel) tengah dalam sesi jawab soalan dengan Prem (Anil Kapoor) dalam rancangan "Who Wants To Be A Millionaire?"

Perjalanan cerita yang simple dan senang nak buat kita faham, (which aku baru paham setelah 8 tahun cerita ni) dari setiap soalan yang di ajukan, diselangi dengan perjalanan hidup Jamal Malik dengan abangnya, Salim (Madhur Mittal) yang bermula dari sebuah kawasan yang memiliki populasi tinggi or lebih tepat lagi mereka menetap di slum.
Slum: (an area of a city where poor people live and the buildings are in bad condition)

Dari situ korang dah boleh faham nama cerita tu datang dari mana. 

Dari soalan pertama yang ditanya, siapakah pelakon dalam cerita 'Zanjeer' pada tahun 1973 sampai lah ke soalan yang bernilai 20 juta Rupee, semua Jamal boleh jawab dengan tenang dan coolnya.

dekat soalan pertama ni la Jamal flash back macam mana dia berusaha untuk jumpa dengan idol dia, Amitabh Bachchan sampai sanggup terjun dalam takungan najis sebab Salim lockkan pintu tandas dari luar. hahaha 
(part ni aku terpaksa stop makan.. tak lalu baiii hahaha)

tapi sebenarnya, lepas beliau habis jawab soalan yang bernilai 10 juta Rupee tu, Jamal telah dibawak ke balai polis untuk sesi soal siasat. Dituduh menipu dan sebagainya sebab agak mustahil untuk 'slumdog' boleh jawab semua soalan. Kira Jamal dah berjaya kalahkan doctors, engineers. lawyers yang pernah try main dalam rancangan ni la.. Kebiasaan orang hanya sampai soalan 16 ribu Rupee jer.. haa kauu.. terer bak hang!

yer la.. station tv mana nak rancangan lingkup kalo dah menang sampai berjuta-juta.. 

Setiap scene yang ditayangkan ada nilai tersendiri, dari nilai adik beradik antara Salim dan Jamal, kisah percintaan Jamal and Lutika yang dari kecik sampai la besar bermacam-macam dugaan muncul, sampai la kehidupan real India korang boleh tengok dalam movie ni.

Kesudahan cerita, macam mana Jamal berjaya jawab soalan? Apa kesudahan hidup Salim yang dah terjebak dengan kumpulan gengster India? Apa pulak nasib Lutika yang tak berjaya melarikan diri dari kawasan penculikan budak-budak untuk dijadikan peminta sedekah dan pelacur? 

haa tu korang kena tengok .. alahh sekarang ni download je.. tak payah bazir duit heee
ni aku attach skali trailer..

haa kalo belum tengok lagi, cerita ni sangat berbaloi untuk di tengok..

gtg,
La revende,
hasta la vista





Post a Comment

Latest Instagrams

© Hikayat Leyha. Design by Fearne.