Ada apa dengan Google Drive & Dropbox?

Assalamualaikum, happy evening..

masa cuti ni la kita manfaatkan hidup sebagai manusia. Karang kalau dah start 'naik' sem balik, semuanya berubah jadi zombie.

Pagi tadi aku dapat missed calls dari nombor office, so I thought that number from school office.. maybe ada something nak cakap.. biasanya kalau school yang call, kalau tak kelas cancel, tarikh register di awalkan lah kut.. so, aku dah tau tarikh register di awalkan, aku just assume cam tu je la..kutt..

Dari semalam lagi aku dok fikir, takkan la trip ke Penang haritu sia-sia kalau tak perlu hantar video documentary tu? Dan wassap dari lecturer aku bagaikan menyahut seruan minda aku yang meraung-raung dari semalam.. ciss ayat cliche habes.. =..=


haha ni la conversation aku dengan Cik Puan Pensyarah...

bila nak sent tu lak, email by Google dia tak leh nak support file besar sangat. So, Gmail suggestkan aku untuk hanta by Google Drive. Korang boleh klik kat link untuk maklumat lanjut.
Aku terangkan in simple way je la.


boleh click kat video untuk tahu lebih lanjut =]




Sekarang zamannya sudah maju, dunia hujung jari kata kau? 
haa ni la satu lagi inovasi dalam sistem komputer. acah je aku kan? sedangkan Google Drive ni dah launch 2012 lagi ==. dan sekali lagi lame.. 

Ok. Straight to the point, function Google Drive ni tadi lebih kurang macam hard disk but dalam talian. Korang boleh simpan seberapa apa benda yang korang nak secara online and dia ada sistem kuota simpanan. 

If simpanan tu setakat 15gb, so it's FREE!
then, kalau lebih dari tu leh refer kat jadual yang aku attach ni: 
100 GBUS$ 1.99 per month
1 TBUS$ 9.99 per month
10 TBUS$ 99.99 per month
20 TBUS$ 199.99 per month
30 TBUS$ 299.99 per month
*careful with US Dollar punya sign.. bukan RM kayy~~ so, worth it la jugak kalau nak simpan..

Antara files yang Google drive boleh support lak:


dan benda ni banyak kemudahan kalau korang nak buat study group dengan member ke nak bincang dengan rakan sekerja sal tugasan or project korang yang berjuta nam,  sini la tempat untuk korang connect dengan yang len. So, takda reason cakap pasni, "Ala.. rumah ko jauh la.. aku takda transport nak g rumah ko.." 

Cuma pasni antara alasan yang releven yang korang boleh pakai, "Rumah aku mana da wifi/line" eceh.. update blog bleh pulak.. ciss~~

aa..aah no..no.. Google Drive also ada masuk dalam Playstore. Sekarang talipon suma pakat screen hitam besar lebar, alasan untuk cakap takda line/wifi n talipon korang cap Cokia pun akan tak akan dilayan.. ehe..

Mungkin alasan, "Data aku dah habis la.." boleh di terima kut.. 
see? "Nak seribu daya, tak nak seribu dalih" camna nak maju asyik bagi alasan.. eh parah parah...

k sambung balik sal Google Drive ni.. 
untuk file limits tersangatlah besa.. boleh reach 5TB! bersamaan 1,024,000 characters! but, if korang dah converted to Google Docs, maka file untuk korang tak lebih dari 50MB sahaja..uhh sedehnya!


boleh click kat video untuk tahu lebih lanjut =]




Function dia pun sebenarnya lebih kurang macam Dropbox.. (klik pada link untuk maklumat selanjutnya!)
Sekarang lecturer aku pun dok hanta eseimen brief guna dropbox je.. sesapa yang lambat bukak dropbox tu, maka dengan sadisnya kena merayu la dengan lecturer.. aku pun tak pasti dokumen tu ada limit masa ke tak.. Dropbox ni pun cam ohsem jugak. Sebab sekarang zaman banyak sangat gadget sekeliling, so dengan dropbox ni kita boleh 'satu'kan file-file yang dari gadget yang berlainan. 

For example, talipon kita tiba-tiba berubah dari iPhone 6 ke Cokia 'tigatigasekupang' eceh, k yang ni menipu.. serious k, laptop kita tetiba kena virus trojan worm cupcake muffin dan sebagainya, if kita dah save segala file kita dalam Dropbox, kita takda masalah nak view pastu.. samada nak veiw dengan PC or talipon.. coz semuanya dah disimpan dalam satu 'kotak'.. u get what I mean? 
naa.. see as simple as that~~ clap clap fingerr duhh!

but, kalau korang compare Google Drive n Dropbox, nampak macam Google Drive lagi berguna untuk semua la.. kut.. aku pun baru guna.. hakhak

aa ini semuanya kemajuan teknologi.. strategi bisness namanya.. in the same time, kemudahan jugak.. mana-mana atuk nenek mak ayah yang risau tak tau nak letak mana wasiat boleh la tulis n letak rapi-rapi dalam Google Drive or Dropbox. Karang upah lawyer just kasi password email je.. haha gler senang dunia.. !

orait guys, enjoy ur life, thanks for reading.. !
Happy using the new apps wokeyh!

Post a Comment

Latest Instagrams

© Hikayat Leyha. Design by Fearne.