Architecture Info: Who's Frank Lloyd Wright

assalam.. whats up? if there have any problems, just take a deep breath.. move on.. <peace>

k bebalik kepada title entri kali ni, "Siapakah Frank Lloyd Wright?" jenjejeng..
bunyi sound effect skit.. aku pun tak tau sebenarnya.
Tapi since dari zaman plkn yang lepas, (cheyy.. bunyi cam plkn tu da berkurun je kan...) nama "Lloyd" ni bergitu femes tahap petala la.. sikit sikit nama fesbuk lloyd.. apekemendantah.. ~

Then, bila aku start study pun, terpampang besar besar dekat pintu studio nama ni..

 
 
 
siapakah beliau sampai dikagumi orang ramai.. hmm zaman pun da maju.. cuma aku malas je nak meng'googling' sampai la hari ni aku teringat balik nama ni..
 
 
ehem..ehem..sini aku share skit biografi pasal makhluk tuhan yang begitu femes ni..,
 
 
Nama femes: Frank Lloyd Wright
Nama Sebenar: Frank Lincoln Wright
Wujud dekat dunia: 8 Jun 1867
Dah takda bila: 9 April 1959
(kira sendiri la bila umur dia jadi arwah..)
Dia adalah: Seorang arkitek, interior design, penulis yang dah buat lebih dari 1,000 design structure and 532 completed works.. (phm kan?)
Antara bangunan yang beliau pernah buat:
 
Fallingwater
Solomon R. Guggenheim Museum
Johnson Wax Headquarters
Taliesin
Taliesin West
Robie House
Imperial Hotel, Tokyo
Darwin D. Martin House
Unity Temple
Ennis House
Larkin Administration Building
 
bleh klik dekat link tu kalau nak tau lebih lanjut pasal bangunan yang dapat sentuhan magic beliau..
 
dalam banyak banyak bangunan tu, aku paling suka bangunan 'Fallingwater' sebab aku ada tengok kerja sorang akak ni, dia buat bangunan based on 'Fallingwater' punya idea..
So, nak tau la jugak siapakah gerangan arkitek yang terlalu bercita rasa tinggi buat 'Fallingwater' ni..
and the answer is.. Mr. Frank Lloyd Wright ni la..
 

 
inila bangunan yang buat jaw aku drop  impress gegiler dengan beliau.. muhahaha..
ni untuk exterior view.. kalau model view plak...

tadaaa.. cheyy.. macam takda sound effect lain ke...?
kalau nak tau lebih lanjut pasal bangunan ni, bleh la rujuk dekat
http://fallingwater.org.com
macam-macam ada dekat situ.. apa tu falling water.. dari mana idea tu muncul.. siapa yang bekerjasama dengan beliau untuk menjayakan misi falling water ni. blablabla..tulis pepanjang pun tak best.. korang pegi tengok sendiri..

thats all for today, kerja aku pun dah terbengkalai...
pasal Frank Lloyd Wrigh boleh la rujuk dekat wikipedia.. sekarang dunia hujung jari.. main tekan je keyboard apa benda yang kita nak tau.. mr. Google ada jawapannya.. <not sure...probability, maybe ..>hahaha

kayy~ selamat maju jaya^^

 
 

Post a Comment

Latest Instagrams

© Hikayat Leyha. Design by Fearne.