Setelah Sekian Lama Part 1



Assalamualaikum and hi,
setelah 1 tahun 3 bulan 2 hari menghilang (aku kira roughly je la)
akhirnya kembali jugak kat sini.

Dalam tempoh masa tu memang banyak lah benda jadi. Yang kita tau, kerajaan dah berubah, isu ini, isu itu, and yep aku pun ada jugak cerita tersendiri. Alhamdulillah atas segala pemberian Allah SWT, segalanya dah  termaktub sejak azali.

Alhamdulillah, banyak yang aku tulis dalam blog ni buat aku klmj jap. (kenangan lalu mengusik jiwa) kah!
Dah makin dewasa ni, makin terasa nak hidup tanpa ada pengetahuan orang. Rasa macam,
"Semua orang ada masalah, so tak perlu nak bebankan hidup orang lain. Get all the shits done, live your life"

So, aku nak sharelah sebab aku menghilang. Aku buat part by part la kut, sebab banyak benda kena ingat balik.

1. Habiskan study
- tak silap aku pernah update yang aku sambung belajar kan? ke tak? ke tak kisah? hahaha
yep aku sambung degree lepas aku habis diploma haritu. insha Allah dalam awal tahun depan, aku sit exam untuk Lembaga Arkitek Malaysia Part 1, break the leg lah wehh! Doakan aku lulus dengan jayanyaa.
Cerita degree aku, alhamdulillah aku dapat habis awal dari expectation time. fuhh! struggle gila aku masa final sem. dalam aku struggle tu try la jugak cari masa sikit enjoy life time study. oh now i  missed my study laif hahaha

bila deadline dah dekat, and yeap just a short nap.

Masa final year ni lahai banyak naww dugaan. Tu yang syukur sangat-sangat dalam complete study dengan jayanya. Alhamdulillah. Syukurr.. yang gambar atas time aku Studio 5, time ni ada lagi member seangkatan yang sanggup stay studio berminggu minggu, weekend pun mai studio gak. at least takda la stress sangat buat kerja. tapi bila aku naik ke Studio 6, hmm perjalanan yang sunyi. Sebab? Member yang selalu join aku lepak studio, dah takda. I mean, dia still ada, tapi dah drop-out. Gila aku tak sedih. Sunyi kut. Yang sorang lagi differ hmm. Sumpah murung aku wehh. Studio sebesar alam tu aku punya sensorang, lepak sampai ke pagi. 

Dulu time ada geng, jam 3 ke 4 pagi mesti ke 7e beli food supplies haha. Nak jugak jalan-jalan macam tu. Ntah la, rasa time tu la betul-betul real life as archi student, enjoy life yang lack of sleep and so on, yet kitaorang still enjoy hahahaha (eventhough lepas tu kerja kena reject macam haremm hahaha)

anddd... bila aku final sem, semua tu dah takda. sunyi. sumpah sunyi. korang imagine la, jalan sensorang, masuk studio jam 12-1 pagi camtu, usually time ni dah takda orang la sebab awal pagi mana ada orang merayau dalam kampus. Pastu masuk studio bukak kerja sensorang, gila sunyi bai. Kalau lucky, ada orang lain dekat studio lain. Studio lain okay. Bukan sama studio. 

jap aku bagi pencerahan. ada dua studio yang aku mention kat sini 
1- Studio 5 / Studio 6 = Subject
2- studio / lepak studio = tempat/classroom

and bila aku sorang dalam studio, aku jarang tido. kenapa? sebab aku rasa kalau nak tido better aku balik tido kat rumah hahha lagi selesa (eventhough studio aircond sejukkk gilaaa haha)
Usually aku akan buat kerja sampai la kelas aku jam 8 nak start. 

maybe next time aku akan cari balik la mana video or gambar suasana dalam studio aku macam mana. but honestly memang aku rindu gila nak lepak balik dengan member aku dalam studio. 
Aku pun tak faham, bila hit je 2-4 pagi mesti cerita pasal hidup pun bermula ahahaha
Time ni lah, kebiasaannya orang akan bercerita mostly pasal hardtime life dorang. Tak kisahlah family life ke, love life ke, ape jenis life lahh konfem waktu ni sangat efektif. 

Mula la bercerita pasal masa depan. Jarang la membawang time ni, membawang biasa jam 8-11 malam. Tu pun tengok topik jugak. Kalau topik menarik, boleh bawak sampai ke esok. Kalau tak menarik, sunyi dia tak boleh bawak bincang!
Waktu ni la, orang yang dengan kau tu, usually akan letak sepenuh kepercayaan bila dia nak share something. Sebab kita/aku sendiri pun tak tau life dia macam mana before ni. Ingat nampak dari luar happy happy tapi dalam fuuhh, perlu tisu jugaklah kalau dengar haha. 
Antara pembuka/mukadimmah untuk topic 2-4 pagi biasanya macam ni :

"macammanalah hidup kita lepas mati nanti?"
"betul ke semua yang kita buat selama ni menjamin masa depan kita?"
"kau rasa, .......(yada yada)"

dan disusuli dengan lagu lagu depressing haha
oh ya, yang teman aku biasanya sorang lelaki dengan sorang perempuan. jadi topic yang kitorang sembang kadang meluas, but kitaorang tak sampai part 18sx, sorry not our interest to share those kind of story/topic. 

Maybe next time, bila ada masa aku akan tulis kut apa topic perbincangan jam 2-4 pagi kitaorang tu. Kalau aku ingat lagi lah. Sebab banyak jugak. Dan kebanyakan topik topik ni dibiarkan begitu saja, terikat namun tak bertali, mencuba menyimpul mati, tergantung sepi. 

and mungkin, aku akan buat tribute peristiwa/ unforgettable event sepanjang aku study haha insha Allah. ada masa aku sambung lagi. 
kali ni sampai sini je dulu. 

akhir kalam, 
wassalamualaikum. 





Post a Comment

Latest Instagrams

© Hikayat Leyha. Design by Fearne.