Resepi Char Kuew Teow Sedap

Salamualaikum..

jarang sangat dah aku singgah kat sini.. maap laa yer.. sekarang pun dah tak berapa sihat.

banyak sangat cerita nak di kongsi, tapi tula...
asal nak tulis je lupa,
asal lupa jer nak tulis (-_-")

harini share resepi Char Kuew Teow, credit tu maladyh, Eqa Sham yang share post dari page Masak Apa Hari Ni (MAHN) yang meng'share' post dari sis Haz Anna Hasan..
fuhh
jauhh aku dapat resepi ni..


Bahan Kuah

Kulit udang (anggaran dalam 20 ekor, aku guna 13 ekor jer.. bajet kecik)
2 kiub ikan bilis (aku guna cap knorr)
4 ulas bawang putih
1 senduk besar kicap mee
1 senduk besar kicap manis
1 senduk besar sos tiram
1.25 liter air
2 sudu kecil petis (otak udang, boleh carik dengan kedai runcit takpun tesco giant ada rasanya)
*optional, nak bagi rasa penang .. letak la petis ni..


Bahan Pelengkap Char Kuew Teow

1 bungkus kuew teow (aku guna brand Laksamana)
1 sudu cili giling (bagi effect pedas)
Udang yang di bersihkan dari kulit tadi
2 bijik telur ayam
Taugeh and kucai (sedang-sedang)
kerang *pun optional, bagi kick sikit.. aku guna kerang dalam tin, punn boleyy


ok cara buat pulak,

untuk bahan kuah, rebus semua sekali sampai mengelegak and kulit udang dah jadi kaler merah-merah / oren

asing kan kulit udang, sedia untuk memasak char kuew teow!

1. Panaskan sedikit minyak untuk masak cili giling, bagi ektra pedas.. jangan guna banyak minyak, nanti berminyak pulak char kuew teow korang. Masak cili giling

p/s: bersedialah untuk bersin-bersin di dapur yeayy

2. Dah cili masak, masukkan sesenduk dulu kuah yang dah dimasak sebentar tadi then tumiskan udang, kucai and kerang sehingga masak sedang-sedang

3. Masukkan kuew teow. Tambahkan kuah secukupnya. Masak kuew teow sampai lembut.

4. Masukkan taugeh. Gaul sekejap. Kemudian pecahkan telur. Gaul rata.

5. Masak sehinggah mendidih. Angkat dan hidangkan.. ^^



untuk aku sorang makan memang dah cukup sangat ..
bajet pun tak lebih RM20. Kuah masih ada lagi. Boleh buat masak next time.. 

Jadinya, 
aku tinggalkan korang dulu 
ada masa , aku tulis lagi

eh jap. aku ad terbaca tadi,  char kuew teow ni versi melayu sikit sebab yang versi chinese guna something gravy apa ntah aku tak pasti, tapi tak kesah.. yang ni pun sedap..konyanggg makan haaa..

kbye.

wassalam

la revende, 
hasta la vista 



1 comment

Latest Instagrams

© Hikayat Leyha. Design by Fearne.